Co stosować na rdzę w samochodzie?

Proces korozji jest problemem, który wcześniej czy później dotyka karoserię każdego auta. Właściciele starszych pojazdów często borykają się z ogniskami rdzy, które najczęściej pojawiają się w miejscach mających bezpośrednią styczność z wilgocią i solą. Rdza na samochodzie nie jest trudna do usunięcia, ale wymaga czasu, dokładności i cierpliwości. Preparaty do usuwania rdzy z metalu znacznie przyspieszają takie czyszczenie. 

Co można zastosować na rdzę w samochodzie?

Jak sczyścić rdzę z metalu

Do wyboru mamy metody mechaniczne i chemiczne. Można je również ze sobą połączyć, traktując jedną z nich jako uzupełniającą. Sposób w jaki należy czyścić metal z rdzy, powinien być dobrany do stopnia zaawansowania korozji.

Mechaniczne usuwanie rdzy

W przypadku rdzy na aucie metody te obejmują przede wszystkim użycie szlifierki, papier oraz waty ścierne. To narzędzia o różnej sile działania i skuteczności, dobierane w zależności od stanu odrdzewianej powierzchni. Jedną z najskuteczniejszych metod czyszczących rdzę na aucie jest obróbka strumieniowo-ścierna z użyciem różnych ścierniw. W lakiernictwie najczęściej stosowane jest piaskowanie. Pozostawia powierzchnię idealnie oczyszczoną z korozji, docierając nawet w trudno dostępne miejsca. Zapewnia metalowi odpowiednią przyczepność i gotowość do dalszej obróbki. Wadą metody jest konieczność posiadania odpowiedniego sprzętu i w zasadzie brak możliwości stosowania jej w warunkach domowych.

Usuwanie rdzy chemią

Gotowe środki do usuwania korozji wiążą na drodze reakcji chemicznej wierzchnią warstwę rdzy. Często pozostawiają na czyszczonej powierzchni cienki film stanowiący barierę dla wilgoci, opóźniając w ten sposób postęp korozji. Stosowanie gotowych środków jest łatwe i możliwe do wykonania we własnym zakresie. Zazwyczaj mają one postać gęstego żelu lub płynu. Żelem łatwiej posługiwać się na pionowych powierzchniach, płynem – na poziomych.

Preparat odrdzewiający do zastosowania między innymi przy usuwaniu rdzy z samochodu - polifarb.lodz.pl
Fot. Co na rdzę w samochodzie? Polecamy chemiczny płyn do usuwania rdzy ze wszystkich podłoży żelaznych. Jest preparatem odrdzewiającym (wiąże chemicznie rdzę z powierzchni metalu), barierowym (tworzy na powierzchni warstwę spowalniającą dalszy postęp korozji) i penetrującym (łatwo wnika we wszystkie nierówności i trudno dostępne miejsca).

Rdza w samochodzie – co na to poradzić

Ogniska korozji pojawiają się z czasem i/lub w wyniku działania określonych czynników zewnętrznych. Uszkodzenia mechaniczne części karoserii, odpryski lakieru czy rysy pozwalają wilgoci wnikać pod powłoki lakiernicze, przyspieszając działanie korozji. Niektóre elementy w samochodach są szczególnie narażone na niszczenie, mając częsty kontakt z wilgocią, solą drogową i innymi czynnikami działającymi niszcząco na powierzchnię metalu. W tym miejscu należy podkreślić, że korozja jest zjawiskiem stale postępującym, więc całkowite zlikwidowanie problemu rdzy na samochodzie (niezależnie od rodzaju korozji) jest niemożliwe.

Rodzaje korozji w samochodzie

Zwykle dotyka ona miejsc widocznych i „odkrytych”, ale czasem rozwija się także pod powłoką lakieru, tworząc w końcu tak zwane bacharzyny (ogniska rdzy odspajające lakier od pokrytej nim powierzchni). Jednym z częściej występujących problemów są rdzewiejące progi i nadkola (ze względu na umiejscowienie i narażenie na stałe działanie wilgoci), ale w rzeczywistości korozja może pojawić się wszędzie. Jak sobie z nią radzić w poszczególnych przypadkach?

Rdza na progach i nadkolach

To miejsca, w których rdza pojawia się bardzo często. Niszczenie przyspiesza tu wilgoć w połączeniu z solą, dlatego wiele ognisk korozji odkrywa się w aucie tuż po sezonie jesienno-zimowym. Reagować należy jak najszybciej. Naprawa rdzy na nadkolu przebiega podobnie jak na pozostałych lakierowanych elementach nadwozia.  Co można zrobić?

● Wymiana – miejsca bardzo mocno zaatakowane rdzą czasami się wymienia, choć jest to czasochłonne i kosztowne, bo oznacza wycięcie danego elementu i wspawanie nowego. 

● Reperatura – zardzewiałe fragmenty są wycinane, a w ich miejsce trzeba przyspawać pasującą kształtem „łatkę”. 

● Czyszczenie i zaprawka – przy niewielkich ogniskach rdzy miejsce na progu czy nadkolu należy starannie oczyścić, wyszlifować i punktowo pokryć lakierem miejsce naprawy.

Rdza na progach i drzwiach samochodu - polifarb.lodz.pl
Fot. Rdza na samochodowych progach i dolnych krawędziach drzwi pojawia się najczęściej. W stanie zaawansowanej korozji element może wymagać wymiany.

Kropki rdzy na lakierze

Kropki rdzy na lakierze pojawiają się pojedynczo lub grupowo –  na większej powierzchni. Najczęściej mamy do czynienia z rdzą na drzwiach samochodu (w ich dolnej części), na klapie bagażnika i na masce. Co wtedy robić?

● Czyszczenie mechaniczne lub chemiczne – mniejsze ogniska rdzy można usunąć płynem odrdzewiającym, większe – zeszlifować. 

Rdza na podwoziu

Elementy podwozia jako pierwsze mają styczność z solą drogową i z wilgocią. W miarę możliwości należy więc utrzymywać je w stanie suchym jak najczęściej, korzystając na przykład z przewiewnych garaży. Co jeszcze można zrobić w tej sytuacji?

● Czyszczenie mechaniczne – pokryte rdzą podwozie czyścić przy pomocy szlifierki ze specjalną szczotką lub ręcznie – szczotką drucianą.

● Czyszczenie chemiczne – na wstępnie oczyszczoną powierzchnię można nałożyć preparat odrdzewiający. Płyn wypełni wszystkie szczeliny i usunie pozostałości korozji również w trudno dostępnych miejscach w konstrukcji podwozia.

Rdza na felgach 

Stalowe felgi korodują często, ale ich renowacja na szczęście nie przysparza wielu problemów, choć estetyczne i trwałe ich wykończenie i pomalowanie jest trudne we własnym zakresie. Co zrobić?

● Piaskowanie – ta metoda mechanicznego usuwania korozji jest wykorzystywana najczęściej właśnie w stosunku do felg.

Jak pozbyć się rdzy z baku?

Problem najczęściej dotyczy zabytkowych lub długo nieużywanych aut. Proces usuwania korozji ze zbiornika jest czasochłonny i wymaga wymontowania go i rozłożenia na części. Co dalej robić?

● Wstępne czyszczenie – mocno skorodowaną część należy wstępnie oczyścić, używając jednego ze sprytnych sposobów – na przykład wsypując do baku niewielkie nakrętki, kamienie czy inne drobne elementy (pomocne przy usuwaniu większych kawałków rdzy) i energicznie potrząsając zbiornikiem.

● Usuwanie rdzy chemią – płyn należy wlać do środka i rozprowadzić po całej powierzchni skorodowanego baku. Po użyciu wszelkich preparatów na bazie wody, zbiornik należy starannie wysuszyć.

Likwidacja ognisk rdzy na karoserii poprzedza prace lakiernicze zabezpieczające powierzchnie przed dalszym zniszczeniem. Wszystkie starannie wyczyszczone z ognisk korozji elementy należy profesjonalnie polakierować. Nie jest to możliwe we własnym zakresie, ze względu na wymagania sprzętowe (komora lakiernicza) i pomoc specjalisty, która jest w tym przypadku niezbędna. Lakierowanie odbywa się przy użyciu grup specjalistycznych produktów lakierniczych, stosowanych podczas całego cyklu lakierowania. Polifarb posiada w swojej ofercie dedykowane rozwiązania w tym obszarze, przeznaczone do natrysku elektrostatycznego.

Po więcej porad – zarówno w zakresie sposobów walki z korozją, jak i innych zagadnień związanych z technikami malarskimi oraz farbami do różnych powierzchni i zastosowań – zapraszamy na blog Polifarbu Łódź.

Powiązane artykuły

Zobacz wszystkie porady