Malowanie podwozia samochodowego – przygotowanie, preparaty i narzędzia

Podwozie to najbardziej narażony na korozję element samochodu – szczególnie zimą, gdy jest wystawiony na działanie wilgoci oraz soli drogowej. Rdza na podwoziu, jeśli w porę nie zostanie wykryta i zneutralizowana, zazwyczaj prowadzi do poważnych i kosztownych w naprawie uszkodzeń. Aby tego uniknąć, należy regularnie kontrolować stan podwozia i działać, gdy zaobserwuje się ognisko rdzy. Dowiedz się, jak przeprowadzić malowanie podwozia i jakie produkty nadają się do tego celu.

Niezbędna konserwacja podwozia

Teoretycznie każde podwozie samochodowe jest zabezpieczone przed korozją. W praktyce jednak nie każdy producent robi to tak samo dobrze. Dlatego rdza na podwoziu jest czymś, na co na pewno należy uważać. Dotyczy to szczególnie starszych aut, ale nawet w niektórych nowszych modelach wskazane jest wzmocnienie fabrycznej powłoki antykorozyjnej. Jest to tym ważniejsze, im intensywniej jest użytkowany Twój samochód. Korozji sprzyjają również takie czynniki jak:

● częste poruszanie się po drogach niskiej jakości,

● parkowanie na trawie,

● eksploatacja samochodu w wilgotnych regionach.

Przyspieszają one degradację zabezpieczeń antykorozyjnych i podnoszą ryzyko pojawienia się rdzy na podwoziu. Dlatego konieczne jest regularne kontrolowanie stanu podwozia oraz przeprowadzanie odpowiednich prac konserwacyjnych – jest to możliwe nawet wtedy, gdy pojawią się już na nim ślady korozji.

Malowanie podwozia – jak to robić?

Najlepszym sposobem na zabezpieczenie podwozia przed korozją jest jego pomalowanie odpowiednio dobranym preparatem. Można to zlecić profesjonalistom, ale nie jest to konieczne. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednie produkty, by dość szybko i łatwo przeprowadzić malowanie podwozia. Nie można jednak również zapominać o jego odpowiednim przygotowaniu, dzięki czemu efekt będzie trwały i skuteczny.

Krok 1: mycie podwozia

Zanim zabierzesz się do jakichkolwiek prac konserwacyjnych, należy dokładnie umyć podwozie. W tym celu najlepiej skorzystać z kanału lub podnośnika – zapewni to lepszy dostęp do zakamarków. Najłatwiej umyć podwozie za pomocą myjki ciśnieniowej (można ją wypożyczyć). Sprawdzi się jednak również wąż ogrodowy w połączeniu z profesjonalną chemią.

Krok 2: usuwanie ognisk rdzy

Dokładne umycie podwozia powinno Ci umożliwić sprawdzenie, czy nie ma na nim ognisk korozji. Należy je bezwzględnie usunąć – w przeciwnym razie malowanie podwozia nie ma większego sensu. Rdzę można usuwać na kilka sposobów. Najczęściej stosowana jest metoda mechaniczna. Trzeba jednak pamiętać, że wymaga ona dokładności i zwykle dużych nakładów pracy. Rdzę można usunąć drucianą szczotką lub specjalną nakładką na wiertarkę czy wiertarko-wkrętarkę. 

Innym sposobem jest zastosowanie środków chemicznych, które ją neutralizują. Specjaliści zalecają jednak połączenie tych dwóch metod – to znaczy mechaniczne usunięcie jak największych ilości rdzy, a następnie zobojętnienie jej pozostałości za pomocą odpowiedniego środka chemicznego

Świetnie w tej roli sprawdza się preparat odrdzewiający TOP-KOR, który nie tylko przetwarza i wiąże rdzę, prowadząc do jej neutralizacji. Jego potrójne działanie zapewnia również ochronę miejsc trudnodostępnych (preparat penetruje materiał) i tworzy barierę dla tlenu i wilgoci będących czynnikami sprzyjającymi korozji. Należy stosować od 1 do 3 warstw preparatu w odstępach co 10-30 min, a po nałożeniu ostatniej warstwy odczekać co najmniej 12 godzin przed malowaniem podwozia. Zapewni to skuteczną ochronę na długi czas!

Preparat odrdzewiający TOP-KOR – Polifarb Łódź
Preparat odrdzewiający TOP-KOR – Polifarb Łódź

Krok 3: malowanie podwozia – czego użyć?

Po usunięciu rdzy i nałożeniu pierwszej warstwy zabezpieczającej można przystąpić do malowania podwozia. Oczywiście nie można do tego celu używać pierwszej lepszej farby. Odpowiedni produkt jest trwały i odporny na rozmaite czynniki zewnętrzne. Musi mieć również właściwości antykorozyjne. Niektórzy zalecają malowanie podwozia farbą okrętową, która spełnia wszystkie te kryteria, ale nie trzeba szukać aż tak daleko. Doskonale sprawdzi się na przykład epoksydowa, grubopowłokowa emalia dwuskładnikowa FEG-C. Jest to doskonale przyczepny, kryjący produkt, który idealnie nadaje się do wykonywania trwałych zabezpieczeń antykorozyjnych.

Farba feg-c epoksydowa grubopowłokowa przeciwrdzewna dwuskładnikowa – Polifarb Łódź
Farba feg-c epoksydowa grubopowłokowa przeciwrdzewna dwuskładnikowa – Polifarb Łódź

Farbę należy nakładać po upływie co najmniej 12 godzin od nałożenia preparatu antykorozyjnego. Należy się też upewnić, że podłoże jest czyste. Przy malowaniu podwozia samochodu preparatem dwuskładnikowym, takim jak FEG-C, należy pamiętać o uprzednim wymieszaniu składników w odpowiedniej proporcji. Farba jest gotowa do malowania po ok. 15 minutach i przydatna do użytkowania przez ok. 8 godzin (krócej, jeśli temperatura otoczenia jest wyższa niż 20°C). Po zastosowaniu 1-3 warstw powłoka ochronna jest gotowa, ale należy pamiętać, że uzyskuje pełne właściwości dopiero po 1-2 tygodniach.

Czytaj również: Farba okrętowa na ocynk – właściwości i zasady aplikacji

Malowanie natryskowe podwozia samochodu – polifarb-lodz.pl
Gruntowanie ścian to kluczowy etap przygotowania ściany do kładzenia tapety. Dzięki temu klej lepiej trzyma się powierzchni, a efekty są trwalsze i bardziej estetyczne.

Malowanie podwozia samochodu najłatwiej przeprowadzić metodą natryskową – powietrzną lub hydrodynamiczną. Dzięki temu preparat z łatwością dotrze do wszystkich zakamarków. Preparat FEG-C można nakładać również pędzlem lub wałkiem.

Gdzie znaleźć odpowiednie preparaty do malowania podwozia? Sprawdź nasz sklep online oraz listę punktów stacjonarnych, w których dostępne są produkty Polifarb Łódź.

Powiązane artykuły

Zobacz wszystkie porady